Baterie v autě a v motocyklech již nevydrží to co dříve. Dávno jsou pryč ty doby, kdy se do Jawy koupila baterie a ta vydržela „ na věčné časy“. Na vině jsou dnes větší nároky na tyto baterie a jejich údržbu. Máme sice možnost zakoupit „bezúdržbové“, ale i tak se o ně musíme řádně postarat.

Dnešní motocykly/auta mají v sobě tolik elektroniky, které nám odebírají tolik proudu, že v některých případech se nestačí akumulátor včas dobít. Zvlášť, když jezdíme na kratší vzdálenosti a využijeme určitého komfortu, který nám dnes tyto dopravní prostředky nabízejí. Pokud pominu, že je již uzákoněné celodenní svícení, tak příkladem může být vyhřívané rukojeti, GPS navigace, dobíjení mobilního telefonu a u některých motocyklů rádio.

Jak poznám v jakém stavu mám  baterii ?

V případě, že nepoužíváme takzvanou bezúdržbovou baterii, tak můžeme změřit množství elektrolytu v jednotlivých článcích. Bohužel u bezúdržbových toto měřené nelze provést, za to ji však nemusíme pravidelně kontrolovat, zda je plně nalitá. Ve většině případů nám však baterie dá sama náznak, že něco není v pořádku. Mohou to naznačovat světla, které slaběji svítí, nebo startér, který má větší práci roztočit motor. Pokud nenastartuji a startér se již neroztočí, bývá ve většině případů pozdě a baterka je po smrti. Dojde totiž k hlubokému vybití baterie a je nutné ji okamžitě nabít.

Stav baterie můžu změřit 

Potřebuji k tomuto měření voltmetr, který připojím k baterii v klidovém napětí

Naměřená hodnota% stav nabití
11,7 V nebo méně0%
12 V25%
12,2 V50%
12,4 V75%

Měří se i zátěžový test baterie, ale k tomu již potřebuji speciální měření. Viz připravovaný článek.

Skladování baterie 

Jelikož u každé baterie probíhá takzvané samovybíjení je dobré na delší dobu baterii vyndat z motocyklu. Zamezíte tím další odběr proudu, jako jsou například hodiny, alarm atd. Baterie se uskladní v suchém a chladném místě. Baterii pravidelně dobíjíme, tak aby byla vždy plně nabytá a jedině tak bude připravená na další použití.

Hlídejte si stáří baterie

U baterií se uvádí životnost dva roky, ale můžeme tuto životnost výrazně prodloužit tím, že se o ni budeme starat a naše dobíjecí soustava v motocyklu bude v bezvadném stavu. Není na škodu si občas prověřit, zda se mi po nastartování řádně baterie dobíjí. Zde bych měl naměřit něco kolem 14,4V Je vhodné si nechat alespoň jednou ročně baterii prověřit, zda má stále udávanou kapacitu.

Pozor na mráz 

Plně nabitým bateriím mráz kolem -20 stupňů nevadí, ale pokud se baterie nedobíjí, tak dochází k stahování kyseliny do desek a v článcích zůstane pouze voda. Ta může zmrznout a led roztrhá buď desky, nebo i celou baterii.

Pod čarou

Dlouhou dobu jsem jezdil na motocyklu a cestoval do zahraničí. Nikdy jsem neměl vážnější problém s nastartováním. Vždy jsem se jen modlil po zimě, aby motorka správně naskočila a pak jsem již věřil tomu, že bude šlapat i další sezónu. Měl jsem přeci „bezúdržbovou“ baterii. Ani jsem ji kolikrát nevyndával z motorky. Bohužel se mi to jednou vymstilo, když jsem odjel do Chorvatska, kde mi v horách náhle odešla baterie do věčných lovišť. Sehnat v Chorvatsku baterii konkrétních rozměrů a kapacity je náročnější než za komunistů sehnat mandarinky. Dnes se již o baterie řádně starám a zatím jsem neměl žádný problém, přece nechceme zůstat někde vyset jen kvůli tomu, že naše baterie už nám několikrát jasně dala najevo, že svá nejlepší léta má za sebou. Věřte mi, že když je člověk tisíce kilometrů od domova, kde se bez problémů domluví, stává se i taková standardní baterie cenným zbožím.

Přeji mnoho šťastných kilometrů 🙂

© Powered by Wordpress